Interesse in de Logica van het Gevoel maar niet voldoende tijd om alles te lezen? Kom naar Boek en Bal op 24 april

Logica van het gevoel

Boek en Bal is een aangenaam concept om niet alle boeken zelf te hoeven lezen.  Elke maand presenteert iemand een boek. Mindful Marketing zorgt voor de bitterballen en een prettige ruimte (café), drankjes zijn voor eigen rekening. Op 24 april 2014 van 16.00 uur tot uiterlijk 18.00 uur heb ik het genoegen om het boek Logica van het Gevoel van Arnold Cornelis te mogen presenteren. Dat wil zeggen, de presentatie duurt ongeveer drie kwartier, daarna kunnen we met elkaar in gesprek hierover. Het is in Amsterdam. 

Het boek Logica van het Gevoel is  een dikke pil van bijna 800 pagina’s, met als ondertitel stabiliteitslagen in de cultuur als nesteling der emoties. Dat klinkt voor niet-filosofen waarschijnlijk niet erg uitnodigend. Ik kan me mijn reactie nog herinneren toen ik het boek voor de eerste keer in handen had, dat zal ongeveer in 1995 geweest zijn.  Ik had wel enige uitleg nodig bij termen als ‘catastrofale leerprocessen’ en ‘catharsis’. Toch, als je je erin verdiept dan dringt gaandeweg de rijkdom van deze theorie door. Ik ben hem gaan gebruiken als kapstok voor organisatieverandering en -innovatie. Tot nu toe heb ik alle managementmodellen en organisatietheorieën erin kunnen plaatsen. 

Het boek gaat over hoe mensen kennissystemen opbouwen om met vraagstukken in hun omgeving te kunnen omgaan. Arnold Cornelis beschrijft hoe we ‘stuurvermogen’ kunnen ontwikkelen om volwassen te worden en tot bloei te komen. Als individu, maar ook als organisatie, of als maatschappij. Die kennissystemen vormen lagen in onze cultuur waarin onze emoties tot rust kunnen komen. Ik vind zijn theorie de beste die ik tot nu toe ben tegengekomen. Waarom? De Logica van het Gevoel biedt niet alleen verklaringen door verschijnselen met elkaar in verband te brengen, maar geeft ook een leidraad voor effectieve interventies op allerlei gebied. Zoals management, organisatieverandering, innovatie, marketing. Het boek verklaart waarom zoveel plannen mislukken. Het verwaarlozen van de factoren tijd en gevoel speelt daarin een belangrijke rol. Meer over waarom ik enthousiast ben over deze theorie vind je op de pagina logica van het gevoel en in eerdere blog berichten (zie Related Posts hieronder). 

Interesse? Kom op 24 april ook naar Boek en Bal in Amsterdam. Even aanmelden en je bent er (gratis) bij, zie http://www.mindful.nl/boek-en-bal.

 

 

 

Follow blog by email