Niets zo praktisch als een goede theorie: Twee nieuwe presentaties over de Logica van het Gevoel in organisaties en op straat

Zoals u wellicht weet ben ik al jaren aan het stoeien met het gedachtegoed van de filosoof Arnold Cornelis en zijn Logica van het Gevoel. Waarom? Omdat het me stoort dat er in de meeste verandermethoden en managementmodellen zo weinig aandacht is voor de rol van tijd, voor gevoel, voor onze onbewuste biologische eigenschappen. Het is snel gezegd dat 70% van de veranderprocessen mislukt, maar hoe komt dat dan? Ik denk dat dat komt omdat de situatie vaak veel te smal bekeken wordt. De Logica van het Gevoel geeft niet alleen verklaringen, maar ook handvatten voor het kiezen van interventies die passen bij de situatie. En inzicht in hoe duurzame (lees doorgaande) verandering in gang gezet kan worden. Niets zo praktisch als een goede theorie. 

Het is een heel rijk concept, je moet er wel even de tijd voor nemen om het te begrijpen. Vertragen dus. Net voor de kerstvakantie mocht ik een interactieve lezing geven voor zo’n 30 adviseurs van het Ontwikkelaarsgilde en interimmanagers van InterimProf. Een ochtend van 9.00 tot 12.30 uur vullen met een lezing dat vraagt nogal wat, zowel van het publiek als van de spreker. Ik heb dan ook aardig wat tijd gestoken in de voorbereiding van de presentaties en mijn verhaal. Leidende vragen zijn: Wat is de Logica van het Gevoel? Wat kan ik er als adviseur of manager mee in mijn praktijk? Zo heb ik de lezing ook in twee delen gesplitst. Deel 1 laat zien hoe je de Logica van het Gevoel op elk niveau kunt toepassen: individu, samenwerkingsverband (organisatie), maatschappij, wetenschap en zelfs de ontwikkeling van de hele mensheid. In deel 2 ga ik in op de toepassing in de praktijk. Hoe je dit concept kunt gebruiken om je interventies als manager of adviseur af te stemmen  op de aard van de kwestie en ‘waar de tijd rijp voor is’. U ziet een paar voorbeelden van hoe verandervermogen verder ontwikkeld kan worden. 

Deel 1: De tijd moet er rijp voor zijn. De theorie van de Logica van het Gevoel als visie op ontwikkeling van mensen en organisaties

Maar de Logica van het Gevoel kan ook op straat toegepast worden. Bennie Beuvink, coach van wijkagenten bij de politie in Enschede, vertelt hoe hij door te redeneren in de drie stuursystemen van de Logica van het Gevoel (hij noemt die systemen voor het gemak Cornelis 1, 2 en 3) tot een passende aanpak komt. Daarbij worden de emoties gestabiliseerd en gaan mensen meer mogelijkheden zien voor wat ze zelf kunnen doen. U hoort een stukje uit een interview dat ik enige tijd geleden met hem had. Niets zo praktisch als een goede theorie.

Deel 2: Toepassingen van de Logica van het Gevoel in organisaties en op straat

Twitter Linkedin
0
  Related Posts