Bepalen van een passende aanpak
Mijn model voor organisatieontwikkeling, gebaseerd op de Logica van het Gevoel, kan gebruikt worden als leidraad voor het bepalen van een veranderaanpak en -methoden. Die moeten passen bij de aard van het vraagstuk en de ontwikkelingsfase van de organisatie. Ik heb mijn model voor organisatieontwikkeling de Logica van Lef, Discipline en Communicatie genoemd. De drie soorten drijvende krachten van lef (interne sturing), discipline (externe sturing) en communicatie (communicatieve zelfsturing) kunnen leiden tot zes soorten blokkades in organisaties. Elke vorm van sturing kan te zwak of te sterk aanwezig zijn. De tabel hierna laat zien hoe elke blokkade herkend kan worden, welke aanpak daarbij past en enkele voorbeelden van methoden.
Als organisatieadviseur en -onderzoeker kan ik helpen om te bepalen wat een effectieve aanpak is en welke methoden passend zijn. Dat is mede bepalend voor de rol die een organistieadviseur heeft in het verander- of ontwikkelproces. Zie visie op rol als organisatieadviseur.
Blokkades voor collectief leren in organisaties herkennen en aanpakken
blokkade | symptomen | aanpak | methoden die zich richten op: |
stagnatie door te weinig lef |
|
interne sturing versterken: zorgen dat mensen zich thuis voelen en meer lef krijgen |
|
agressie door te veel lef |
|
interne sturing verminderen: relaties verbeteren en agressie beheersen |
|
chaos door te weinig discipline |
|
externe sturing versterken: professionaliseren organisatie, discipline ontwikkelen |
|
verstarring door te veel discipline |
|
externe sturing verminderen: flexibiliseren, ontbureaucratiseren |
|
depressiviteit door te weinig communicatie |
|
communicatieve zelfsturing versterken: reflectie- en communicatievermogen ontwikkelen |
|
stuurloosheid door te veel communicatie |
|
interactieve visieontwikkeling, creativiteit en besluitvaardigheid bevorderen |
|
De Logica van Lef, Discipline en Communicatie
De tabel is de uitkomst van een doordachte redenering en van praktijkervaring. Ik heb daarover een artikel geschreven met de titel ‘Detecting and approaching obstacles for collective learning’, gepubliceerd in het internale tijdschrift Challenging Organisations and Society. reflective hybrids®