Share more: Boost je business door content marketing met social media

Op 11 februari 2014 was ik op het eerste Nederlandse Linkedin Congres. Twee workshops uitgekozen, met de aansprekende titels ‘Scoren met content marketing‘ en ‘Boost your business met Linkedin’. Als ondernemend adviseur in barre tijden sta ik altijd open voor tips op dit gebied. Het congres was verademend goed georganiseerd en ik heb er zaken van opgestoken die ik graag wil delen. Delen van kennis is trouwens helemaal de trend. Uitingen als ‘Share it, Share more’ kom je overal tegen. Het is ook het thema van de Ooa voor 2014.

De hele wereld is via internet met elkaar verbonden en dat heeft grote gevolgen, zoals een verschuiving van ‘bezit’ naar ‘toegang’. Dat geldt voor muziek, video, software, boeken en ook voor kennis. Alle informatie is beschikbaar op internet. Daardoor verschuift het traditionele verkoopproces suspect-lead-prospect-klant. De klant selecteert en bepaalt steeds vaker zelf met wie hij contact opneemt: behoefte-onderzoeken-oplossingen-shortlist-selectieproces-beslissing. Uit onderzoek blijkt dat 78 procent van de beslissers zijn zoektocht begint op internet, en 86 procent reclame en mooie slogans wantrouwt. Ik denk dat deze  verschuiving ook voor ‘adviezen’ geldt, waarbij men steeds vaker kiest voor ‘de vent’ (kan ook een vrouw zijn natuurlijk) in plaats van ‘de tent’. We willen bewuster omgaan met contacten en we willen de informatie-overload die ons dagelijks bereikt doelbewust kunnen filteren. Jezelf profileren en contacten leggen door kennis te delen die aansluit bij wat anderen zoeken is een belangrijke eerste stap in de selectie.

Content is het omzetten van kennis naar deelbare informatie. Mensen zijn niet alleen gek op product sampling (een stukje gratis krijgen zodat je zin krijgt in meer), ze zijn ook gek op kennis sampling. Maar klanten houden niet van ‘verkopers’, want die proberen je altijd iets aan te smeren. Als adviseur moet je dus niet iets ‘verkopen’, maar laten zien waar je goed in bent en daar een stukje van weggeven zodat men honger krijgt. Goede content creëert een reactie als: “Dat is interessant, eigenlijk zoek ik dat”. Content marketing komt dus neer op kennis delen. Het mooie hiervan is dat acquisitie daarmee ook een stuk leuker wordt. Cold calls en anonieme mailings waarin je leurt met je advies hoeven niet meer. Kennis delen is voor iedereen te leren, in tegenstelling tot de traditionele acquisitie waar velen van ons (zowel adviseurs als opdrachtgevers) een broertje dood aan hebben.

Een paar tips voor adviseurs/professionals om ‘content’ online te delen. Bepaal je topics aan de hand van de dertig vragen die je het meest door klanten worden gesteld. Verpak je kennis op een aantrekkelijke manier: Doe een voor- en achterkantje om je whitepaper en noem het een ebook (gratis te downloaden), schrijf blogs op je website, powerpoints op Slideshare, biedt een webinar aan, bijvoorbeeld op www.udemy.com, video’s (max. 3 minuten) op Youtube, maak infographics.

Na het verpakken en publiceren begint het echte werk, namelijk het verspreiden ervan, de contacten leggen en de interactie. Hier komen de social media om de hoek. Linkedin, Twitter, Facebook, Foursquare, Google+, en nog veel meer. Dit sluit aan bij de trend in onze beleving dat als het niet op de social media staat dan is het niet waar. Op Linkedin kun je een update plaatsen, in groepen een discussie beginnen, je profiel aanpassen met een showcase en nog veel meer. Dat biedt een goed startpunt om aan te sluiten bij andere ontwikkelingen: de klant wil steeds meer maatwerk en radicale transparantie. Niet alleen zenden, maar dialoog en betrokkenheid ervaren.

Er is uiteraard nog veel meer over te vertellen. Daarvoor verwijs ik u naar de presentaties van de organisatoren Jan Willem Alphenaar over Content Marketing en Richard van der Blom  Boost Your Business met Linkedin. Ik bedank hen voor het delen van de presentaties en voor de inspirerende dag. Nu er zelf mee aan de slag.

Follow blog by email