Kijk naar buiten bij strategische planning

In het email forum van het Future Search Network kwam ik vandaag een interessante vraag tegen. Een client wil een Future Search voor het maken van een strategisch plan voor verandering van de organisatie, een instelling in de gezondheidszorg. Het bestuur wil echter geen ‘mensen van buiten’ erbij, ze willen geen ‘vuile was buitenhangen’. Externe stakeholders komen bovendien waarschijnlijk alleen maar met hun eigen mening en daar zitten ze niet op te wachten.

Ik vind het een heel herkenbare vraag. Vaak ...

More
0

Nieuwe video: Gezien, Gehoord, Gekend in het hoger onderwijs

Twitter Linkedin

De basis voor goed onderwijs is elkaar zien, horen en kennen. In de praktijk blijkt dat niet altijd even gemakkelijk, zeker niet binnen grote instellingen van het hoger onderwijs. Studenten en docenten menen dat ze genoeg vragen stellen en genoeg informatie geven en toch voelt de ander zich regelmatig onvoldoende geholpen. Hoe kan je ervoor zorgen dat iedereen zich Gezien, Gehoord en Gekend (G3) voelt? Die vraag stond centraal in het project dat ik bij de opleiding Ergotherapie van de ...

More
0

Macht is een relatie: It takes two to tango

Macht is niet iets wat je ‘hebt’, het is een relatie. Macht moet geaccepteerd worden. Er is dus altijd sprake van een zekere medeplichtigheid aan machtsuitoefening. Dat betekent dat je moet blijven nadenken over welke regels je opvolgt en welke doorbroken moeten worden.

Op 23 april 2014 was ik op de Ooa Lentedag, een activiteit van de Orde van Organisatieadviseurs. Het thema van de dag is MACHT. Na het vroege ontbijt (8 uur in Zeist zijn!) en de noodzakelijke ALV, trakteert ...

More
0

Socio-Drama Topography: A new Large Group Intervention method/process

Voor één keer een Engelstalig bericht op mijn Nederlands blog.

Phases of an initiative using Socio-Drama Topography process

Figure 1:  Phases of an initiative using Socio-Drama Topography (SDT) process (Diagram by Stephen Sillett)

Physically experiencing the system and dramatizing situations are two aspects I have really missed in all the methods that engage the whole system, the so called Large ...

More
0

Interactieve bijeenkomsten en trainingen: Tips voor inrichting van de zaal

Vandaag kwam ik een mooie presentatie tegen van master trainer  Beth Kanter.  Ze geeft tips over het ontwerpen van trainingen voor de non-profit sector. Maar ik herken er dezelfde principes in die volgens mij gelden voor alle bijeenkomsten waar delen van kennis of bijdragen aan verandering of innovatie van belang ...
More
0

Praktijktraining participatie en betrokkenheid organiseren met Large Scale Interventions, 8-10 oktober 2014

We merken dat medewerkers steeds vaker onvrede hebben met veranderplannen die van hoger hand opgesteld en ‘gecommuniceerd’ worden. Dat kan echt effectiever, als je maar weet hoe. De tijd is rijp voor een participatieve aanpak. Op 8 oktober start voor de 16e keer de driedaagse praktijktraining participatie en betrokkenheid organiseren met Large Scale Interventions  (LSI) in de Guldenberg in Helvoirt. Verzorgd door dr. Tonnie van der Zouwen MCM en drs. Eva van der Fluit CMC, onder de vlag van Alignment.nu, het ...

More
0

Interesse in de Logica van het Gevoel maar niet voldoende tijd om alles te lezen? Kom naar Boek en Bal op 24 april

Logica van het gevoel

Boek en Bal is een aangenaam concept om niet alle boeken zelf te hoeven lezen.  Elke maand presenteert iemand een boek. Mindful Marketing zorgt voor de bitterballen en een prettige ruimte (café), drankjes zijn voor eigen rekening. Op 24 april 2014 van 16.00 uur tot uiterlijk 18.00 uur heb ik het genoegen om het boek Logica van het Gevoel van ...

More
0

Share more: Boost je business door content marketing met social media

Op 11 februari 2014 was ik op het eerste Nederlandse Linkedin Congres. Twee workshops uitgekozen, met de aansprekende titels ‘Scoren met content marketing‘ en ‘Boost your business met Linkedin’. Als ondernemend adviseur in barre tijden sta ik altijd open voor tips op dit gebied. Het congres was verademend goed georganiseerd en ik heb er zaken van opgestoken die ik graag wil delen. Delen van kennis is trouwens helemaal de trend. Uitingen als ‘Share it, Share more’ kom je overal tegen. Het is ook het ...

More
0

Niets zo praktisch als een goede theorie: Twee nieuwe presentaties over de Logica van het Gevoel in organisaties en op straat

Zoals u wellicht weet ben ik al jaren aan het stoeien met het gedachtegoed van de filosoof Arnold Cornelis en zijn Logica van het Gevoel. Waarom? Omdat het me stoort dat er in de meeste verandermethoden en managementmodellen zo weinig aandacht is voor de rol van tijd, voor gevoel, voor onze onbewuste biologische eigenschappen. Het is snel gezegd dat 70% van de veranderprocessen mislukt, maar hoe komt dat dan? Ik denk dat dat komt omdat de situatie ...

More
0
Pagina 3 van 5 12345